Svedala naturskyddsförening på besök hos de tolv apostlarna den 28 maj 2016.

stockamöllan
Vi träffades vid Ica i Stockamöllan lite innan klockan 10 den 28de Maj. Först fick vi en guidad tur i Stockamöllans industrimuseum, Stockamöllan är känt för sina truckar men det visade sig att det tillverkats mycket annat, började med kuggar i trä till kvarnar, har gjorts möbler, granatatrapper skottkärror och mycket annat, verksamheten startade redan 1684 och är ett av de äldsta företagen i Sverige. Utanför vid ån flög ett par forsärlor runt, och i ån en annan av specialiteterna för Stockamöllan, den spetsfläckade trollsländan som bara finns i denna del av Rönneå, och i Blekinge vid Bräkneån, dessa var nykläckta och fanns i mängder.

spets

Efter detta körde vi vidare norrut längs ån och stannade till vid Stenbocksvadet där svenska armen tågade över ån i februari 1710 på vägen mot slaget i Helsingborg. En mycket vacker plats, med fin utsikt över åns dalgång.

stenbocksvadet
Sen gick färden vidare längs ån ner till rastplatsen vid Gunnarödsbron, som vanligt massor av kanotister, men vi lyckade hitta ett ledigt bord för den viktiga fikan..
gunnaröd

Efter fikan hittade vid sandflodtrollsländor i ån men lite svårt med alla kanotister så vi drog vidare. Nästa stopp var vid bron på vägen mot Hallaröd, precis i utkanten av naturreservatet Billinge mölla, här hade hörts flodsångare, en liten sångare som är mycket svår att se men eftersom den låter som en
symaskin så kan man lätt känna igen den på lätet, och vi hade tur, den sjöng så vi alla kunde höra symaskinen..
billinge

Nu körde vi ner till Billinge mölla, en plats som de flesta bara kommer till via kanot, här måste man bära,
och därför är fikabordet alltid upptaget, här hoppade forsärlorna runt bland blommorna, vi kom fram till
att platsen borde besökas tidigare eftersom den är känd för den fina Hålnunneörten som blommar i
mängder här.
forsärla

Bordet var ju upptaget, men kaffesuget började göra sig påmint, så vi körde vidare längs ån, och stannade vid ett stort bord med bänkar som står gömt inne i skogen, här smakade smörkransen mumma, och i trädet ovanför bordet hade större hackspetten sitt bo, men vi fick en trevlig stund.

fika
När fikat var avklarat fortsatte vi vår åtur, nu stannade vi vid Djupa dal, dit dom flesta kanotister har sitt mål, en vacker plats, kärrsångare blev en ny fågelart, och som avslutning på dagens tur tittade vi på smörbollar och safsa.

safsa

kärrsångare
Just det, dom tolv apostlarna då? Jo i Sockamöllan till vänster precis man kommer in i samhället går en väg snett upp till vänster, kör man upp en liten bit där har man en stor villa typ herrgård på höger sida, Som gräns utmed vägen står numera bara 11 granar, en blåste ner i vintras, dessa granar som inte är
vanliga svenska granar är stora, riktigt stora, grenarna är stora som vanliga granar.

gran
Tack för en trevlig dag