Årsberättelse 2015

Årsberättelse 2015 – Naturskyddsföreningen i Svedala

Jag vill börja med att tacka för förtroendet att sitta som ordförande under året som gått. 2015 har varit ett år då vi försökt fokusera på att fler ska vilja vara med oss på våra olika aktiviteter genom att bredda utbudet t.ex. med en svampexkursion och några nya studiebesök. Vi har också utökat antalet tillfällen för Natursnoksverksamheten för våra yngre medlemmar med föräldrar och mor/farföräldrar. Barnen och ungdomarna är ju vår framtid. En del nya ansikten har till vår glädje dykt upp under året och vi hoppas att 2016 ska fortsätta i den riktningen.
Arbetet vid Hunneröds mosse har fungerat väl i år igen tack vare så många engagerade och en välorganiserad organisation av röjningen. Vi i styrelsen tackar alla som så generöst ställer upp i detta arbete.

Knut Nilsson som varit engagerad i vår förening under många år där han varit ansvarig för kassörsarbetet, arbetet vid Hunneröds mosse, tornfalksprojektet och mycket annat gick tyvärr bort i somras. Han har lämnat ett stort tomrum hos oss i föreningen. Han är saknad för både sitt engagemang men också för sitt fina sällskap, gedigna erfarenhet och kunskap vid våra möten samt vid våra exkursioner.

Jag ser fram emot ett nytt härligt år med föreningen och hoppas på många nya medlemmar. Fler medlemmar som vill vara med och påverka genom styrelsearbete eller annat är något som också står högt på min önskelista. Några kunskapskrav finns inte för att vara med, bara ett intresse av att värna om vår underbara natur, miljön och den biologiska mångfalden. Alla är välkomna att vara med i arbetet där vi lär oss tillsammans. Om vi vistas mycket i naturen och vi lär oss mer om den tror jag att vi lättare förstår hur vi kan ta hand om den samt bevara den så att även kommande generationer kan ha glädje av den.

Anette

11/1 –  4 personer var med och trotsade stormen Egon på årets första arrangemang. Det blev en vintervandring till Holmejaskogen. I skogen var det betydligt lugnare om man bortser från pågående jakt. Vi såg två mindre vildsvin och en dovhjort jägarna fällt. Det blev en uppfriskande promenad t.o.m. med lite solglimtar när vi fikade.

15/2 – Den populära örnsafarin ägde rum och blev lyckad trots kall vind, grå himmel och tre kyliga plusgrader. Vi slog troligen rekord i antal deltagare med hela 22 personer. Första stoppet blev Bisbjär där vi spanade mot Börringesjön åt ena hållet och Havgårdssjön åt andra. Det första vi såg var en kungsörn och strax efter en havsörn. Därefter blev det fjällvråk och flera röda glador. Ett tiotal gråhägrar flög nere vid Havgårdssjöns strand. Efter detta åkte vi till andra sidan Havgårdssjön där glador och ormvråkar var de rovfåglar vi såg medan vi i sjön fick vi se vackra salskrakar tillsammans med storskrakar och gräsänder. Sista stoppet gjorde vi vid Näsbyholmssjön där vi parkerade och promenerade till pumphuset efter att ha hittat lä i skogen för vår välbehövliga fika.  Här fick vi in ytterligare en havsörn, duvhök, björktrastar, ormvråkar, bofinkar, domherrar, knipor och vigg till dagens artlista.

18/2 – 25 personer, därav 10 från vår förening i Svedala, tog sig till biblioteket i Skurup för att lyssna till Göran Johannesson. Han visade bilder och filmsekvenser från sina strövtåg i Skånsk natur med temat ”Hjortdjuren i blickfång i våra skogar”. Många vackra bilder och intressanta berättelser från tidiga morgnar i skog och mark med möten av främst kronhjort, men också dovhjort, älg och rådjur.

8/3 – Vid Natursnokarnas första träff för året, begav vi oss till Malmö Naturskola ute i Torup. 8 stycken vetgiriga Natursnokar hade hittat dit och vi lärde oss mer om fåglar och träd och gick en spännande hinderbana över stock och sten. Vi tände även en eld som vi samlades runt en stund.

9/3 – Årsmötet hölls i Erlandsdalsgården som vanligt. 22 medlemmar deltog och föreningen bjöd på tunnbrödsrulle med rostbiff / lax. Till kaffet fick vi en guldnougatkaka. Som avslutning visade Gunder Jönsson fina naturbilder.

21/3 – Utflykt till Eslövs Leksaksmuseum. 6 stycken följde med dit och fick besöka museet som är privat och ägs av en familj som samlat på leksaker under många år. Muséet invigdes 2011. Många miljöer var uppbyggda, både stad och land och genom områdena susade modelltågen fram. Det fanns också massor med saker byggda av legobitar, 400 Barbiedockor som låg kvar i sina originalförpackningar. En salig blandning av gammalt och nytt. Efter studiebesöket körde vi till Borgstugan vid Trollenäs slott. Flera av oss provade på deras lunchbuffé som vi var mycket nöjda med.

13/4 – Vid första fågelkvällen för våren var det 8 personer som trotsade kvällens kyla och blåst. Målet för kvällen var Arriesjön. Vi blev rikt belönade eftersom någon observant person upptäckte 2 st svarthuvade måsar ibland alla dessa tusentals skrattmåsar. Svarthuvad mås är en sällsynt men årlig gäst i Sverige. Andra fågelarter som vi observerade: skäggdopping, gråhakedopping, brunand,brun kärrhök, silltrut, vigg, gransångare, stare, vitkindad gås m. fl.

18/4 – Utflykt till Vombs ängar för att studera vårfåglar och 8 stycken glada fågelentusiaster började med att promenera längs Kävlingeån. Solens sken och vi fick se skedand, krickor, gulärla, kärrsnäppor, gluttsnäppor, lövsångare, stjärtand mm.

Efter ett par timmars skådning tog vi en fika och fyllde i vår förenings krysslista. Resultatet var två arter kvar till etthundra. Vi bestämde oss för att passera etthundra denna dag och åkte vidare till Krankesjön där vi fick höra rördrom och skäggmes. Knipa, gulsparv, stjärtmes och havsörn var några arter vi hittade här innan vi avlutade för denna gång.

20/4 – Vid fågelkvällarnas andra träff tog vi oss till Börringe mad i vackert väder om än lite blåsigt. Denna kväll var vi 7 personer. Börringe mad är ett relativt nytt våtmarksområde dit vi åker ganska ofta. Där finns nu en ny rastplats på ”rätt” sida av vägen med bänkar och bord. Fåglar som vi såg denna kväll var svartsnäppa, gluttsnäppa, rödbena, enkelbeckasin, skäggdopping, gråhakedopping, smådopping, vigg, knipa, snatterand, gravand, skedand m. fl.

27/4 – Vid den tredje fågelkvällen besökte vi Torreberga ängar. Det började med en fjällvråk när vi promenerade mot dammarna sedan fortsatte det med brun kärrhök. Framme vid dammarna hade vi sävsångare, ladusvalor och i dammarna såg vi skedand, gräsänder och sothöns. Det blev också en och annan gulärla, sävsparv och några tranor.

4/5 – Vi besökte Husie mosse. På morgonen hade det rapporterats att pungmes varit synlig, men den lyste med sin frånvaro. Denna kväll såg vi inte något speciellt, men omgivningarna var nya för oss.

10/5 – Vid Natursnokarnas andra träff för året var vi i Holmejaskogen och håvade smådjur. Barnen fick upp grodyngel, trollsländelarver, iglar, vattengråsuggor och en riktigt stor buksimmare. Vi fikade på våra matsäckar och några grillade korv. Richard visade sedan ett experiment med ytspänning. Sammanlagt var vi 14 stora och små som trotsade regnet och umgicks tillsammans idag.

11/5 – Sista fågelkvällen för våren gick till Hunneröds mosse. Vi var 12 personer som följde med och kunde inviga de nya bänkar och bord som föreningen satt upp tidigare under våren.  Samtidigt studerades fågellivet omkring och vi tittade till de tre nya fågelholkar som sattes upp någon vecka innan. Vi avnjöt en god tårta med en kungsfiskare som dekoration, för att vi kryssat 100 fågelarter sen nyår. Fåglar som vi såg eller hörde under tiden var bl.a. kungsörn, gök trädpiplärka, grönsångare, korp, stare och trädgårdssångare.

14/5 – Utflykten till Brösarps backar bjöd till en början på duggregn, men övergick senare till solsken och torra marker. Gullvivorna blommade rikligt. Vi körde sedan vidare till Drakamöllans naturreservat. Där gick vi en längre promenad, fikade i backarna, lyssnade och tittade på lärkorna. På återvägen stannade vi till vid alunbruket i Andrarum och vid Skånes högsta vattenfall Hallamölla.

23/5 – Fågelskådningen vid Vellinge ängar lockade 8 personer. Det var en solig och fin lördag och vi blev visade runt av Gert som bor intill ängarna. Efter någon timma träffade vi på Peter Olsson, som jobbar på Länsstyrelsen. Han berättade att han under april-juni gick en runda var femte dag på ängarna. Då dokumenterade han fågelarter, bon, antal ägg i bona och andra djur som kunde störa fåglars häckning. Vi fick se ett rödbenebo med ägg. Det låg väl dolt i en liten grästuva. Vi avslutade besöket med att vi fick ta hur mycket rabarber som helst i Gerts och Birgittas trädgård.

30/5 – Denna lite kyliga dag var det studiebesök på Hörjelgården, som ligger mellan Tomelilla och Sjöbo. 9 personer fick guidning av Hjalmar Dahm, kultur- och naturpedagog på gården som berättade om gårdens historia. Gården uppfördes 1814 i samband med enskiftet. Den donerades 1976 till och ägs nu av Naturskyddsföreningen Skåne. Stiftelsen Hörjelgården driver den. Åkrarna har aldrig blivit utsatta för konstgödning eller kemiska bekämpningsmedel. Förr drevs gården med tresädesbruk, dvs. korn/lin, råg och träda. På ängarna gjorde man förr översilning, för att förlänga vegetationsperioden, genom att dämma upp bäcken. Idag måste man ta hjälp av en pump. Vi fick se hamlade träd. Så gjorde man förr för att få vinterfoder till djuren. Gården sköts ideellt. På rundvandringen såg vi några personer slå med lie. Det var i första hand älggräs man ville bli av med. Det höll på att ta överhand på ängen. Vi tittade på blommor. I flera år hade de inte sett orkidéer. Det visade sig att betesdjur släppts ut för tidigt. Det hade man nu ändrat på och orkidéerna hade kommit tillbaka. Gården används idag av studenter från lantbruksskolor, högskolor och universitet i undervisningssyfte.

6/6 – Vid nationaldagsfirandet ställde vi traditionsenligt upp vid Stortorget. Vi var 4 stycken som gick i kortegen. Vädret var soligt och med en behaglig värme. Bengt Christensson fick kommunens miljöpris på 10 000:- för sitt kattuggleprojekt. Efter firandet var vi 7 personer som grillade i Disponentparkens syrenberså. Det blev korv med bröd och till kaffet en yoghurtcheesecake med karamelliserad ananas.

14/6  – Vi åkte till Hunneröds mosse på ”De vilda blommornas dag”. 10 personer tittade på blommor, framför allt orkidéer. Jungfru Maria nycklar och St. Pers nycklar fanns där. De var dock lite klena till växten. Detta kunde bero på den kyliga och solfattiga våren och då främst maj månad. Två barn och ett par vuxna gick också en tipspromenad. Vi fick en solig och härlig förmiddag. En tidig mosaikslända visade sig. På vägen tillbaka hittade Anette en stor skalbagge, större klubbhornstekel. Det visade sig vara en raritet.

15/6 – Hela 37 personer samlades denna kväll när vi skulle till Ebbarp i utkanten av Svedala och ringmärka tornfalksungar. Vi hade fint väder om än lite blåsigt och då en aning svajigt att klättra på stegen men fyra tuffa tornfalksungar blev beskådade, filmade och då också ringmärkta. Vi är glada att vi fick så många besökare och ett stort antal av dessa från Malmöornitologerna. Vi hoppas kunna möta denna förening igen och samarbeta kring våra programpunkter.

Mer information om ringmärkningen av tornfalksungarna: Redan i maj började tornfalksgruppen åka ut och besöka föreningens tornfalksholkar för att ta reda på om falkarna börjat lägga ägg. De var lite sena i år på grund av det kyliga vädret. Någon holk hade besökts av ett par falkar utan att de lyckas få fram några ägg.  I ett par holkar la falkarna 5 ägg men lyckades inte få fram några ungar. Efter hand blev det ändå ägg och ungar i många av de andra holkarna och i slutet av juni var 82 tornfalksungar ringmärkta.

26/7 – Denna söndag begav sig 12 personer till Hunneröds mosse för att titta på alkonblåvinge och klockgentiana. Det blåste en del men regnet höll sig borta och vi fick se klockgentiana, men ingen alkonblåvinge. Vi såg ägg på klockgentianor så alkonblåvingarna finns här.  Andra växter vi fann var bland annat brunört, granspira, kärrknipprot, två exemplar av myggblomster och mängder av sileshår. Britt visade oss loppstarr. Hon har funnit 1000 exemplar vid tidigare inventering.

10/8 – Vi besökte Börringe mad denna höstens första fågelkväll. Vi såg bl. a. gluttsnäppa, svartsnäppa, smådopping, gråhakedopping. Vi såg flera gråhägrar, men tyvärr var ägretthägern som visat sig där tidigare inte kvar. Det var en ljuvlig sensommarkväll och vår fika smakade extra bra.

16/8 – Höstens första träff för Natursnokarna kombinerades med insekternas dag. Idag möttes 17 barn och vuxna upp för att utforska insekterna runt Holmeja. Vi började med en vandring från parkeringen och hittade genast flera arter fjärilar. Lite längre in på stigen hittade vi en död mus och spillning från något djur som hade mumsat på körsbär.
Ett av barnen hjälpte en tordyvel som hade hamnat på rygg. Först trodde vi den var död, men så fort den kom på benen började den röra sig igen. Längs promenaden till vattnet hittade vi även en citronfjäril och en larv som vi inte kunde artbestämma. Vid vattnet började barnen genast att håva och det första som kom upp var en buksimmare. Lite senare kom även några grodyngel och några trollsländelarver upp. Efter en stunds håvande ville de flesta fika på sin medhavda matsäck. Under tiden började solen titta fram och trollsländorna började flyga vid vattenkanten. Vi kunde fånga blodröda ängstrollsländor och titta nära på dem. Även en brun mosaikslända blev fångad och något barn fick hålla den försiktigt i vingarna. Barnen fick även studera några fjärilar på närmre håll, t.ex påfågelöga, rödfläckig blåvinge, smultronvisslare, kvickgräsfjäril, citronfjäril, silverstreckad pärlemorfjäril och amiralfjäril. Som avslut denna dag spelade vi fågelbingo tillsammans. De vuxna var lika engagerade som barnen och det blev priser till alla. På promenaden tillbaka till bilarna fångade vi även en blågrön mosaikslända som fick sitta på barnens händer.

17/8 – Vid höstens andra fågelkväll blåste det rejält när vi åkte till Arriesjön. Det var fågelfattigt men en brunand, en skäggdopping och någon häger blev det ändå. I en buske kämpade en gransångare med att inte blåsa bort. Fika blev det så klart ändå i lä av buskarna.

24/8 – Fågelkväll nummer tre började vid favoriten Börringe mad. Där fanns det som vanligt smådopping, gråhakedopping, gluttsnäppor och någon grönbena. Vi fick se spillkråkan fint i ett träd och gröngölingen flög över ängen. Vi körde därefter vidare till Näsbyholmssjön där vi fikade och tittade på bl.a. brunänder och snatteränder.

31/8 – Denna fågelkväll åkte vi först till en damm i Vismarlöv, sedan till en damm vid Hyby backar och avslutade vid dammen bakom Statarmuséet. Det blev inte så många fåglar, några svartfåglar och en misstänkt buskskvätta. Vädret var behagligt och det blev ändå en trevlig utflykt.

3/9 – Under årets Falsterbo Bird Show var vi några medlemmar som höll i och hjälpte till med de naturpedagogiska aktiviteterna för skolor under de två första dagarna och sedan hade vi aktiviteter för barnen med sina familjer under helgen. Vi ordnade kikarskola, tipspromenad, fågellätesaktivitet, fågelbingo och mycket annat för barnen.

10/9  – Denna sköna kväll fick vi höra och se ett femtiotal kronhjortar vid Vomb. Vi var 11 personer som smög oss ut för att se de mäktiga djuren och höra deras exotiska brölande. Vi fikade medan vi såg hindarna springa över fältet och hjortarna som sakta tog sig fram, stannade och brölade med jämna mellanrum för att sedan flytta sig längre och längre bort över fältet. En underbar kväll.

20/9 – Svampexkursionen lockade 14 personer som följde med till Björkesåkrasjön där även Vemmenhögsbygdens naturskyddsförening mötte upp oss. Vi hittade en hel del olika svampar, både ätliga och oätliga. Vi plockade av allt vi hittade och när det var dags för fika hade vi genomgång av fynden. Många kunniga personer var med och vi lärde av varandra. Det blev skogschampinjon, rutig bläcksvamp, svavelgul slöjskivling, karl – johan, falsk kantarell och någon enstaka kantarell för att nämna några.

Den15, 17, 22, 24 och 29 september, samt den 1 oktober har slåtter/röjning och bortforsling av avslaget material utförts på Hunnerödsmosse. 4 till 8 personer har varit engagerade vid dessa tillfällen. Ca 155 arbetstimmar har använts.

4/10 – Denna fina, men lite dimmiga söndag begav sig Natursnokarna till Torups naturskola. Där tillverkade vi fågelmat av cocosfett, fröer och nötter. Cocosfettet smälte vi med hjälp av stormkök och sedan rörde vi ner de andra ingredienserna som vi därefter hällde i muggar med ett snöre i mitten. Medan fågelmaten svalnade begav vi oss ut på svampjakt. Det hade varit lite torrt men några svampar blev det. Under tiden vi fikade sedan hade vi genomgång av vad det var för svampar. Några ätliga svampar blev det inte förutom en stolt fjällskivling som plockats i förväg. Annars blev det bl.a. lökbroskskivling, svavelgul slöjskivling och falsk kantarell. Som avslutning övade de som ville på att använda kikare och artbestämma fåglar på bilder vi satt upp lite varstans i närheten.

8/10 – Programpunkten den 8:e oktober var studiebesök vid ett av vindkraftverken vid Skabersjö. Vi var 13 deltagare som fick intressant information av Paula och Malin från E-on. Vi kunde konstatera att vindkraftverken är rätt placerade, vi blåste nästan bort och några frös ordenligt i höstvinden.

20/11 –  Höstfesten lockade 29 deltagare till Vismarlöv. Vi startade med toast med räk- och krabbröra, huvudrätten bestod av helstekt tupp med tillbehör. Måltiden avslutades med äppelkaka med vaniljsås. Efter all denna mat orkade vi knappt resa oss från borden.

22/11 – Årets sista Natursnokar fick ställas in eftersom ingen dök upp i det snöiga och blåsiga vädret. Hoppas på bättre tur vid nästa träff till våren.

Vem gjorde vad 2015

Ordförande: Anette Barr.

Vice ordförande, kassör, PR- och pressansvarig: Knut Nilsson.

På grund av Knuts frånfälle utsågs Richard Richardsson

till kassör och Åke Thörnblad till vice ordförande vid

styrelsemötet den 28 augusti.

Föreningssekreterare och medlemsansvarig: Annica Nettrup.

Protokollsekreterare och programansvarig: Marianne Nilsson.

Ledamot: Henrik Åkesson.

Suppleanter: Elsie Svensson och Göran Dahl.

Webansvarig

Jonathan Barr

Revisorer

Christer Carlsson och Sven Kristerson.

Suppleant: Klaus Gustavsson

Ulla Andersson och Tommy Nilsson

Styrelsen vill också avslutningsvis säga ett stort tack till alla dem, som på olika sätt hjälpt föreningen med program och verksamhet under det gångna året.