Program 2024

Program för 2024Senaste nytt från Svedala Naturskyddsförening

Nu är årets program färdigt och alla som meddelat sin e-postadress har fått det på mailen. Övriga medlemmar i Svedala naturskyddsförening kommer att få programmet via post under vecka 4. Meddela gärna Naturskyddsföreningens rikskansli er e-postadress så hjälper ni samtidigt föreningen att spara skog och pengar.

I år kommer våra fågelkvällar att  genomföras som en studiecirkel för de som vill. Håll utkik efter studieplan och hur ni kan anmäla ert intresse här på vår hemsida eller på Facebook. Hoppas att många vill vara med!

Program 2024

Lördag den 3 februari är det dags för årets första exkursion och som brukligt blir det Örnsafari där vi hoppas få se både örnar vråkar och andra rovfåglar. Vi samlas kl. 10.00 på sporthallens parkering, klädda efter vädret och gärna med fika. Ansvariga: Anette Barr 0763-37 33 63 och Gunder Jönsson 0768–58 00 40

Mars.

Välkomna på årsmöte torsdagen den 14 mars, kl.19.00 i Tennishallen på Tennisgatan 3 i Svedala. Föreningen bjuder på landgång, öl/vtn plus kaffe och kaka. Bildvisning: Året som gått med Gunder Jönsson. Föranmälan till Marianne Nilsson på telefon 070 277 15 63 senast den 28/2.

Årets fågelkvällar med studiecirkel för de som önskar inleds. Vi provar något nytt denna vår och gör en studiecirkel av våra fågelkvällar och lär oss lite mer om fåglarna vi ser. Välkomna att vara med i vår studiecirkel som inleds måndagen den 22 april. Vi samlas kl. 18:00 på sporthallens parkering i Svedala för vidare färd mot Börringe Mad. För mer information om studiecirkeln håll utkik på vår hemsida eller på Studiefrämjandet i Skånes hemsida. Det går fint att delta vid vår fågelkvällar utan att delta i studiecirkeln. Ansvariga: Anette Barr 0763-37 33 63 och Gunder Jönsson 0768–58 00 40

Måndagen den 29 april, vår andra fågelkväll och ett återbesök vid Börringe Mad. Samling vid sporthallens parkering kl. 18.00.

Måndagen den 6 maj, vår tredje fågelkväll. Den här gången besöker vi Torreberga utanför Staffanstorp. Samling vid sporthallens parkering kl. 18.00.

Måndagen den 13 maj, vår fjärde fågelkväll. Då besöker vi Arriesjön. Samling vid sporthallens parkering kl. 18.00.

Måndagen den 20 maj, vår femte fågelkväll åker vi till Bokskogen i Torup. Samling vid sporthallens parkering kl. 18.00.

Onsdagen den 22 maj är det Biologiska mångfaldens dag. Vi besöker blomsterängar och bin hos Morgan Levin i Vismarlöv. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00. Ansvarig: Johnny Persson 073-051 53 39

Lördagen den 25 maj avslutas vår studiecirkel om fåglar genom en längre utflykt till Krankesjön och Vombs ängar. Samling vid sporthallens parkering kl. 9.30.

Måndagen den 27 maj visar Anette Barr bilder för pensionärer på Holmagården (tid meddelas senare).

Måndagen den 27 maj Blomstervandring Hunneröd med Emil Åsegård som guide. Samling kl. 18.00 vid sporthallens parkering. Ansvarig: Anette Barr 0763-37 33 63

Torsdagen den 6 juni, vår nationaldag. Se kommunens hemsida. Du som är intresserad att gå med i tåget, anmäl till Marianne Nilsson på telefon: 070 277 15 63 senast den 4 juni.

Söndagen den 16 juni, Vilda blommornas dag. Då har vi ett samarrangemang tillsammans med Naturskyddsföreningen Skurup och gör en blomstervandring vid Hunneröds mosse. Samling på sporthallens parkering kl. 9.30. Ansvarig: Marianne Nilsson på telefon 070 277 15 63

Söndagen den 4 augusti åker Naturskyddsföreningen Skurup till Hunneröd för att se klockgentiana och alkonblåvinge. De välkomnar oss att följa med. Samling på plats vid parkeringen i Hunneröd kl. 10.00, alltså ingen vanlig samling i Svedala den dagen.

Måndagen den 5 augusti inleds höstens fågelkvällar vi samlas kl. 18:00 på sporthallens parkering för vidare färd mot fågelrika mål. Om intresse finns fortsätter vi med en andra studiecirkel. Vi återkommer med information om detta och vart vi åker vid de olika tillfällena på Facebook och hemsida. Ansvariga: Anette Barr 0763-37 33 63 och Gunder Jönsson 0768–58 00 40

Måndagen den 19 augusti, höstens andra fågelkväll. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00.

Måndagen den 26 augusti, höstens tredje fågelkväll. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00.

Falsterbo Bird Show den 30 augusti -1 september. Välkomna som deltagare till detta flyttfågelskådespel och en kul mässa! Välkommen också att höra av dig till Anette Barr på telefon: 076 33 73 363 om du skulle vilja hjälpa till som volontär. Vi bli så tacksamma och glada om du vill vara med!

Måndagen den 2 september, höstens fjärde fågelkväll. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00.

Måndagen den 9 september, höstens femte fågelkväll. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00.

Torsdagen den 12 september Kronhjortarna är som mest aktiva denna tid, ”Brölet hörs vida omkring, välkomna att få en naturupplevelse utöver det vanliga. Samling på sporthallens parkering kl. 18.00 för gemensam färd till där kronhjortarna håller till. Ansvarig: Gunder Jönsson 0768–58 00 40.

Söndagen den 22 september är det dags för en svamputflykt, ett samarrangemang med Naturskyddsföreningen Skurup. Vi samlas på sporthallens parkering kl. 9.30 för en vandring i svampskogen. Vi letar svamp men tittar också på allt annat spännande i naturen. Ta med korg och fika. Ansvariga: Anette Barr 0763-37 33 63 och Gunder Jönsson 0768–58 00 40. Samåkning också från Skurups torg kl. 9.30. Kontakt där Britt Andersson tel. 070-264 35 88.

De två sista helgerna i oktober brukar kunna bjuda på nordvästliga vindar. Beroende på vädret åker vi upp till nordvästskåne och skådar havsfågel då detta brukar vara bästa tiden att få se våra havsfåglar som alkor, havssulor, tretåiga måsar etc. Håll utkik på Facebook för att se datum då detta är väderberoende. Samling på sporthallens parkering kl. 9.00. Ansvarig: Gunder Jönsson: 0768–58 00 40

Praktiska råd för utflykter

Klä dig efter rådande väder. Vid våra utflykter/exkursioner försöker vi samåka så långt det är möjligt för att skona miljön. Lämpligt att du som åker betalar 5:-/mil till föraren. Kikare, flora, fågelbok är bra att ha med för att kunna få full nytta av våra utflykter. Föreningen har handkikare för utlån­ing, säg till ansvarig i förväg så löses detta. Fika är ett trevligt inslag i våra utflykter så glöm inte ta med den.

Föreningens kontakt:

Anette Barr: 0763-37 33 63