Fågelgruppen 2013

15 april kl 18.00 var det dags för vårens första fågelkväll tillsammans med Naturskyddsföreningen i Svedala. 17 entusiastiska, mer eller mindre erfarna fågelintresserade, samlades vid Svedala Sporthalls parkering. Färden denna första måndagskväll gick till Statarmuseet i Torup. Vädret var mild och temperaturen hade under dagen varit uppe på runt 18 grader. Bilarna parkerades och direkt när vi steg ut kunde vi höra starar sjunga i de närliggande träden. På vägen ner mot vattnet kunde även tofsvipor, grågäss, fasaner och gulsparvar ses och höras. När vattnet kom inom synfält, stannade vi för att rikta in våra tubkikare och spana efter fler arter. I vattnet kunde sothöna, strandskata, vitkindad gås, bläsand, kricka, gräsand och vigg studeras. Helt plötsligt såg någon även en sädesärla. Det var årets första för flera av oss. En liten snäppa syntes också till vid vattenkanten och det rådde lite delade meningar om vilken snäppa det var, innan det slogs i fågelböcker och det enades om att det var en skogssnäppa. Efter ca en timme började fikan i ryggsäckarna göra sig påminda och vi slog oss ner för en fikastund. Under fikan tittade vi igenom de olika arterna som vi hade sett. Vi lyssnade också på några fågelläten på en av deltagarnas mobiltelefon. När talgoxens läte spelades upp, svarade en talgoxe glatt från andra sidan vattnet. Runt 20.00 tiden var de flesta nöjda och gav sig tillbaka till bilarna. De som orkade tog en runda inom skogen och kunde där höra och se större hackspett, bofink, björktrast och blåmes. En underbar vårkväll var till ände och 27 fågelarter hade sammanlagt spanats in. Tubkikare och annan utrustning packades in i bilen, allt medans fladdermössen flög förbi över våra huvuden.
Artlista:
Grågås, vitkindad gås, bläsand, kricka, gräsand, vigg, fasan, röd glada, brun kärrhök, ormvråk, sothöna, strandskata, tofsvipa, skogssnäppa, fiskmås, ringduva, större hackspett, sånglärka, sädesärla, björktrast, blåmes, talgoxe, skata, kråka, stare, bofink, gulsparv.

Författare: Annica Nettrup