Program 2023

Blåmes och talgoxe på matning

Under helgen den 28-29 januari är det dags för BirdLife Sveriges stora fågelräkning där alla som matar fåglar i sin trädgård eller på annan plats är välkomna att delta. Läs mer här: https://vinterfaglar.se/

Lördagen den 28 januari kl. 9.00 livestreamas det från fågelmatningar runt om i landet. Från Skåne kan ni se Anette Barrs och Gunder Jönssons matning i skogen vid Revingefältet. Anette berättar om matningen och Gunder filmar.

Havsörn

Lördagen den 4 februari blir det örnsafari. Vi hoppas få se örnar, men även vråkar och andra rovfåglar. Vi samlas vid Sporthallens parkering kl. 9.30, rejält klädda och med fika. Ansvariga: Anette och Gunder.

Vitskråp

Årsmöte: Detta är kallelsen till årsmötet torsdagen den 16 mars, kl. 19.00, på Vismarlövs Café och Bagarstuga. Föreningen bjuder på räkmacka, öl/vtn plus kaffe och kaka. Efter årsmötesförhandlingarna visas bilder och berättas om bland annat Hunneröds nya skötsel. Anmälan till Marianne senast den12 mars.

Vitsippa

Årets fågelkvällar inleds måndagen den 24 april. Vi samlas vid Sporthallen parkering kl.18.00, med fika. Ansvariga: Anette och Gunder.

Onsdagen 26 april kl.18-19 guidar Sege å Vattendragsförbund och Vattenråd oss i Börringe våtmark, Klosterviken som restaurerats. Samling vid Sporthallens parkering kl.17.30 för samåkning. Ansvarig: Anette Barr

Ekorre flyttar sin unge

Lördagen den 6 maj blir det naturvandring vid Börringes nyrestaurerade våtmark. Vi samlas vid Sporthallens parkering kl.09.30 med fika. Ansvarig: Marianne.

Måndagen den 8 maj. Vårens andra fågelkväll. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl.18.00. Ansvariga: Anette och Gunder.

Måndagen den 22 maj är det Biologiska mångfaldens dag. Vår fågelkväll går till Lund och dammarna vid Höjeå. Samling vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 18.00. Ansvarig: Johnny.

Torfalksunge som ringmärkts

Tisdagen den 6 juni firar vi Nationaldagen. Se program på kommuns hemsida.

Onsdagen den 7 juni: Välkomna på ringmärkning av tornfalksungar. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 18.00. Ansvariga: Anette och Gunder.

Kärrkniprot

Lördagen 8 juli: Blomstervandring på Hunnerödsmosse. Nu blommar orkidéerna som mest. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 9.30. Ansvarig: Marianne.

Bivråk

Söndagen den 6 augusti: Blomstervandring på Hunnerödsmosse tillsammans med Skurups Naturskyddsförening. Klockgentianan har nu börjat blomma. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl.9.30. Eller vid mossens parkering. Utflykten avslutas senast 13.00. Ansvarig: Anette

Måndagen den 7 augusti startar vi en av höstens tre fågelkvällar. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 18.00. Ansvariga Anette och Gunder.

Söndagen den 13 augusti åker vi till Hörte hamn, Abbekås. En vacker plats på Sveriges sydkust med möjlighet för fågelskådning. Åke guidar oss och berättar om platsen och vi passar på att se skåda fågel. Samling vid Sporthallens parkering, med fika, kl.09.30. Ansvarig: Åke

Måndagen den 21 augusti är det fågelkväll. Vi samlas vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 18.00. Ansvariga: Anette och Gunder.

Kantarell

Information: Den 1-3 september är det Falsterbo Bird Show. Det är en natur- och miljömässa med utgångspunkt från fåglar. Mässan är vid Ljungen.

Måndagen den 4 september är det fågelkväll. Samling vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 18.00. Ansvariga: Anette och Gunder.

Torsdagen den 7 september: Vid den här tiden hörs kronhjortarnas bröl vida omkring. Välkommen till en naturupplevelse utöver det vanliga. Samling vid Sporthallens parkering, med fika och kikare, kl. 18.00. Ansvarig: Gunder

Söndagen den 24 september är det dags för svampexkursion tillsammans med Skurups Naturskyddsförening. Samling vid Sporthallens parkering, med fika, kl. 09.30. Ansvarig: Anette

Sillgrissla

Havsfågelskådning i nordvästra Skåne. Det är nu den bästa tiden att få se havsfåglar såsom alkor, havssulor, tretåig mås m.fl. under en blåsig dag. Vi samlas vid Sporthallens parkering kl.8.00. Kolla vilket datum det blir på vår hem- eller Facebooksida. Ansvarig: Gunder

Ägretthäger

Fredagen den 17 november firar vi att Svedala Naturvårdsförening (idag Natyrskyddföreningen i Svedala) bildades för 40 år sedan. Vi träffas på Vismarlövs Café och Bagarstuga kl.18.00. Meny: Förrätt: strömming inlagd i ättika på Haziendabröd. Huvudrätt: Stekt majskyckling, gó potatis, rödkål, inlagd gurka, gelé och brunsås. Efterrätt: Skånks äpplekaka med vaniljsås. Öl/vtn och kaffe ingår. Vin kan köpas till. Kostnad: 225 :- betalas in till vårt bankgiro 868-3526. Anmälan till Marianne senast den 10 november.

December

Föreningen önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År

Kontaktuppgifter till ansvariga vid våra exkursioner:

Anette Barr Tel. 076 337 33 63

Gunder Jönsson Tel: 076 858 00 40