Program 2015

Naturskyddsföreningen i Svedala

PROGRAM 2015

Praktiska råd angående utflykter.

Klä dig efter rådande väder. Vid alla våra utflykter tänker vi på miljön därför samåkning, du som passagerare betalar 5:-/mil, miniavgiften är 10:-. Kikare, flora- och fågelbok är inte fel att ha med sig när vi ger oss ut på våra strövtåg. Föreningen har handkikare till utlåning.

Natursnokarna – barn- och familjeverksamhet.

Natursnokarna vill välkomna barn tillsammans med vuxna ut i naturen. Vi gör utflykter på ca 2 timmar då vi lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka i något naturområde. Alla barn tillsammans med föräldrar, mor- eller farföräldrar är välkomna.

Svedalas snokar är inbjudna till Trelleborgskretsen natursnokar, se  programmet.

Ansvariga för natursnokarna i Svedala: Anette Barr tel. 0763-37 33 63, Annica Nettrup tel. 0733-41 41 47 och Richard Richardsson tel.

0705-73 93 71.

Ansvariga för natursnokarna i Trelleborg Sophie Tranborg 0730-40 80 40. Läs gärna mer om natursnokarna på www.naturskyddsföreningen.se

Söndagen 15 februari Örnsafari. Utflykt med hopp om att se örnar vid Svedalas sjöar. Ta gärna med kikare. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl. 10.00

Ansvarig: Knut Nilsson, tel. 44 41 18, 0701-54 14 80.

Onsdagen den 18 februari. Tillsammans med Naturskyddsföreningen i Vemmenhögsbygden blir det bild och filmvisning i Skurup av Göran Johannesson med temat Hjortdjuren i blickfång i våra skogar. Samåkning från sporthallens parkering kl. 18.30. Ansvarig: Knut Nilsson, 44 41 18, 0701-54 14 80.

Söndagen den 8 mars Natursnokarna i Svedala. Dagens tema är fåglar och trädets knoppar vid Torup. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck. Se också texten i början av programmet.

Måndagen den 9 mars. Årsmöte. OBS! ändrad dag.

Efter förhandlingarna visar Gunder Jönsson bilder som han kallar ”Stort och smått i naturen”.

Föreningen bjuder på lätt förtäring. Erlandsdalsgården, kl. 19.00.

Ansvarig: Marianne Nilsson, tel. 40 28 46, 0702-77 15 63.

Söndagen den 15 mars 11:00-13:00. Natursnokarna i Trelleborg. Parkeringen vid Albäcksskogen i Trelleborg. Det blir lekar naturkul och korvgrillning. Se också texten i början av programmet.

Lördagen 21 mars. Vi besöker Eslövs leksaksmuseum. Ett museum för gammal och ung. De visar leksaker som var populära på 50-talet men även dagens populära plastleksaker där film- och TV-figurer är förebilden. Bl.a kan vi se Barbiedockor, leksaksbilar, tennsoldater, legobyggsatser och 450 kvadratmeter modelljärnväg. Entreavgift, vuxen 60:-, barn &ungdom, 5-15 år 30:-. Efter museibesöket stannar vi på något fikaställe i närheten (fika på egen bekostnad). Samling vid sporthallen kl.11.00. Ansvarig Marianne och Tommy Nilsson, 40 28 46, 0709-64 76 97.

Måndagen den 13 april. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Lördagen den 18 april. Vi möter vårfåglarna på Vombs ängar. Ta gärna med kikare. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl. 9.30. Ansvarig: Anette Barr tel. 076-337 33 63

Måndagen den 20 april. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Lördagen den 25 april 11:00-13:00. Natursnokarna i Trelleborg.

Vi träffas utanför Köpmansmagasinet i Smyge. Vi tittar på grodor och salamandrar i Smyge kärr. Vi hoppas på guidning av Bettina Ekdal. Det är ”Save the frogs day” med utställning i Köpmansmagasinet. Se också texten i början av programmet.

Måndagen den 27 april. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Måndagen den 4 maj. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Söndagen den 10 maj. Natursnokarna i Svedala. Dagens tema är håvning, trollsländor, fjärilar och fåglar. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck. Se också texten i början av programmet.

Måndagen den 11 maj. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Torsdagen den 14 maj. Målet är gullvivorna på Brösarps backar, vi gör också andra stopp för att njuta av Österlen. Medtag fika. Samling vid sporthallen kl.9.00. Ansvarig Marianne och Tommy Nilsson,

40 28 46, 0709-64 76 97.

Lördagen den 23 maj. Fågelskådning vid Vellinge ängar. Klädsel efter väder, vi är vid havet. Ta gärna med kikare. Medtag fika. Samling: Sporthallen kl. 9.30. Ansvarig: Knut Nilsson 44 41 18, 0701-54 14 80 och Henrik Åkesson.

Söndagen den 24 maj 11:00-13:00. Natursnokarna i Trelleborg. Vi träffas i hamnen i Skåre. Temat är vad som bor i havet och vi hoppas på att få åka med en fiskebåt, träffa en fiskare, grilla fisk mm. Se också texten i början av programmet.

Lördagen den 30 maj. Vi besöker Hörjelgården som drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne. Här kan vi se en bit av Skåne som det såg ut på Linnés 1700-tal. Slåtterängar, små åkertegar och besök den vackra betade utmarken. Vår förening bekostar en guidad tur på ca. 1½ timme. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl.10.00. Ansvarig: Åke Thörnblad, tel. 40 10 17, 0730-27 55 70.

Fredagen den 6 juni. Nationaldagsfirande Samling och tid: se vår hemsida eller kommunens information. Ansvariga: Marianne och Tommy Nilsson, tel.40 28 46, 0709-64 76 97. Efteråt bjuder föreningen på fika.

Söndagen den 14 juni. ”De vilda blommornas dag”. Vi tittar på blommor på vår mosse, Hunneröd. Ta med kaffekorg.  Samling: Sporthallens parkering kl.10.00.

Ansvarig: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Måndagen den 15 juni. Följ med när föreningen ringmärker tornfalksungar. Glöm inte kvällsfikan.

Samling: Sporthallens parkering kl.18.00.

Ansvarig: Knut Nilsson tel. 0701-54 14 80.

Söndagen den 26 juli. Vi hoppas få se alkonblåvinge och klockgentiana på Hunnerödsmosse. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl.10.00. Ansvariga: Marianne och Tommy Nilsson, tel.40 28 46,

0709-64 76 97.

Måndagen den 10 augusti. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Söndagen den 16 augusti. Insekternas dag. Dagens tema är trollsländor, och fjärilar. Natursnokarna och alla andra är välkomna. Samling vid sporthallen kl.12.00. Medtag matsäck. Ansvariga: Anette Barr tel.

0763-37 33 63 och Annica Nettrup tel. 0733-41 4147. Natursnokar se också texten i början av programmet.

Måndagen den 17 augusti. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Måndagen den 24 augusti. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Knut Nilsson, tel. 0701-54 14 80.

Lördag 29 augusti. Natursnokarna i Trelleborg planerar vi för en kvällsspaning, fladdermöss och nattfjärilar……vi får se vad som händer. Se också texten i början av programmet.

Måndagen den 31 augusti. Kvällstur för fågelintresserade. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Kontakt: Anette Barr tel. 0763-37 33 63.

Föreningen röjer 5-6 gånger under hösten på Hunnerödsmosse. Dessa tillfällen är oftast på vardagar mellan 9-13. Du som är intresserad och vill hjälpa till, kontakta Knut Nilsson, 44 41 18, 0701-54 14 80. Föreningen har liar och röjsågar. Var och en tar med egen matsäck. Föreningen bjuder på korv med bröd.

4-6 september. Besök gärna Falsterbo Bird Show.

Torsdagen den 10 september. Kronhjortsbröl vid Vomb. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Ansvarig: Åke Thörnblad, tel.

40 10 17, 0730-27 55 70.

Söndagen den 20 september. Svampexkursion vid Björkesåkra med Gunder Jönsson. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck, kniv och pensel. Ansvarig: Anette Barr tel. 0763-37 33 63

Vecka 40. Miljövänliga veckan!

Torsdagen den 8 oktober. Studiebesök vid ett av vindkraftverken vid Skabersjö (ca 2 timmar). E-on kommer att visa och berätta. Samling: Sporthallens parkering kl.13.00. Medtag em-fika. Gärna anmälan till Tommy på 040-40 28 46 ett par dagar före.

Söndagen den 4 oktober. Natursnokarna i Svedala. Dagens tema är svampar och flyttfåglar. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck. Se också texten i början av programmet.

Fredagen 20 november.  Höstfest.

Meny: 1, Toast med räk- och krabbröra. 2, Helstekt tupp, sås, potatis och grönsaker. 3, Äppelkaka med vaniljsås. 4, Kaffe och kaka. Lättöl och vatten ingår. Starkare dryck kan ni ta med er. Plats: Vismarslövs café & bagarstuga, kl. 19.00. Anmälan om deltagande och önskan om samåkning görs till Marianne Nilsson senast den 6 november, tel. 40 28 46. Pris: 200:- / person. Avgiften inbetalas till föreningens bankgiro 868-3526. OBS! Glöm ej avsändare.

Du som hjälper föreningen att röja på Hunneröd blir bjuden på denna fest, men du måste anmäla dig.

Söndagen den 22 november. Natursnokarna i Svedala. Dagens tema är trädets knoppar, djurspår och fröautomat. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck. Se också texten i början av programmet.

Söndagen 10 januari. Vinterpromenad med korvgrillning.

Medtag egen dryck. Föreningen bjuder på korv med tillbehör.

Samling: Sporthallens parkering kl. 10.00. Ansvarig: Marianne och Tommy Nilsson, tel. 40 28 46, 070-277 15 63, 070-964 76 97.

Föreningens kontakter:

Ordförande: Anette Barr, tel. 0763-37 33 63