Program 2019

I denna kalender presenterar Naturskyddsföreningen i Svedala 2018-års aktiviteter. Välkomna att deltaga.
Besök oss gärna på

Facebook: https://sv-se.facebook.com/NaturskyddsforeningenISvedala
Hemsidan: http://svedala.naturskyddsforeningen.se/

Vi samarbetar med
i Trelleborg

3 Februari Örnsafari Samling på sporthallens parkering kl 10.00. Ansvarig: Anette Barr tel. 0763-37 33 63

Årsmöte torsdagen den 14 mars kl. 19.00 i Carinas Café och bagarstuga i Vismarlöv. Föreningen bjuder på go´ macka med öl eller vatten. Efter årsmötesförhandlingarna blir det bildvisning från vår svenska natur, till kaffe och smarrig kaka.
Anmälan till Marianne senast den 7 mars 40 28 46 el. 0702-77 15 63

23 April Nu börjar årets fågelkvällar. Samling på sporthallens parkering kl 18.00
Vi tar oss ut till våra fina fågellokaler för att se alla gamla och nya arter vi kan hitta, kanske passeras någon nivå i föreningens krysslista vilket resulterar i tårta!
Ansvarig för fågelkvällar: Anette Barr tel. 0763-37 33 63
28 April Natursnokarna – barn- och familjeverksamhet. Dagens tema: Vårtecken och grillning
Natursnokarna vill välkomna barn tillsammans med vuxna ut i naturen.
Vi gör utflykter på ca 2 timmar då vi lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka i något naturområde.
Alla barn tillsammans med föräldrar, mor- eller farföräldrar är välkomna. Ansvarig för natursnokarna: Anette Barr tel. 0763-37 33 63
Samling på sporthallens parkering kl 10.00 .Läs gärna mer om natursnokarna på www.naturskyddsföreningen.se

Söndagen den 12 maj åker vi till Trollenäs slott. Vi börjar med lunch i Borgstugan (var och en betalar). Sen blir det en 3 km lång promenad bland vitsippor och i vårgrönska. För de som inte vill gå så långt finns slottsparken att promenera i eller bara sitta utanför Borgstugan och sola och ”titta på folk”. Efter promenaden kan det smaka gott med en kopp kaffe. Vi samlas vid Sporthallen kl. 11. Anmälan till Marianne 40 28 46 el. 0702-77 15 63 senast den 5 maj.
22 Maj Biologiska mångfaldens dag. Vill du få utmärkelsen Naturfalk? Se mer info på vår facebooksida
23 Maj Grodlyssning. Medtag fika. Samling vid sporthallen kl. 19.00. Ansvarig Alexander Nordström

Nationaldagen den 6 juni firar vi som vanligt på Stortorget. Se kommunens information. Efteråt bjuder föreningen på fika. Anmälan för fika till Marianne 40 28 46 el. 0702-77 15 63 senast den 3 juni.13 Juni Följ med när föreningen ringmärker tornfalksungar. Glöm inte kvällsfikan. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Ansvarig: Anette Barr tel. 076 3373 363.

Den 16 juni firar vi Vilda blommornas dag ute på Hunneröd. Vi kollar vilka orkidéer som blommar.
Vi samlas på Sporthallens parkering kl. 9.30. Medtag fika. Ansvariga: Marianne o Tommy

Den 25 juli besöker vi Hunneröds mosse för att beskåda blommor och fjärilar. Samling sporthallens parkering kl. 9.30. Medtag fika.

Lördagen den 17 augusti åker vi till Tomatens hus i Kvistofta, utanför Landskrona. Vi börjar med lunch i Miss Alice restaurang och café (var och en betalar). Därefter blir det studiebesök i odlingarna med tomat, gurka, chili m.m. Det finns möjlighet att handla med hem.
Efteråt kör vi till Sireköpinge och tittar på konsthantverk hos keramikern Katarina Gustafsson. Blir vi sen sugna på eftermiddagsfika så finns Flinkmans café som granne.
Vi samåker från Sporthallen kl. 10.30. Anmälan till Marianne 40 28 46 el. 0702-771563 senast 10/8.

5 September. Kronhjortsbröl vid Vomb. Medtag fika. Samling: Sporthallens parkering kl.18.00. Ansvarig: Åke Thörnblad, tel. 40 10 17, 0730-27 55 70.
15 September. Natursnokar. Dagens tema är: Höst i naturen. Samling vid sporthallen kl.10.00. Medtag matsäck. Grill finns. Ansvariga för natursnokar: Anette Barr tel. 0763-37 33 63.

26 Oktober Havsfågelskådning i nordväst Samling vid sporthallen kl. 08.00. Medtag matsäck.

Den 22 november blir det höstfest hos Carina i hennes Café och bagarstuga i Vismarlöv kl. 18.00. Till entrérätt serveras Gubbaröra på macka. Huvudrätt helstekt tupp med potatis, sås och grönsaker. Efterrätt äpplekaka med vaniljsås och en kopp kaffe. Pris 200:- Inbetalas till förenings bg 868-3526
Anmälan till Marianne senast den 15 november 40 28 46 el. 0702-77 15 63

December