Studiebesök på Eslövs leksaksmuséum 21/3

Lördagen den 21 mars 2015 var vi sex stycken som åkte till Eslöv. Efter flera dagar med vackert väder var det idag ett rejält bakslag, isig vind med lite snöflingor i luften. En lämplig dag att besöka ett muséum.

Leksaksmuséet är privat. Familjen har samlat på leksaker under många år. Muséet invigdes 2011. Då var det i ett plan. Nu fanns det också ett källarplan. Många miljöer är uppbyggda, både stad och land. Folk jobbar, solbadar osv. Genom områdena susar modelltågen fram. Ibland blir det natt och då ser man hur det lyser i husens fönster, gatlyktorna är tända, ljusen blinkar på utryckningsfordonen m.m. Ju mer man tittar desto mer aktiviteter upptäcker man.

Det fanns också massor med saker byggda av legobitar, 400 Barbiedockor som ligger kvar i sina originalförpackningar!! Playmobil, otroligt många smurfar m.m. Det fanns också nyare leksaker såsom Hello Kitty.

Efter studiebesöket körde vi till Borgstugan vid Trollenäs slott. Flera av oss provade på deras lunchbuffé. Vi startade med en värmande morotssoppa och focacciabröd. Sen en italiensk buffé som var väldigt fräsch och smakade otroligt gott. Ovanpå det en kopp kaffe.

Text: Marianne Nilsson