Ordförande har ordet 2017

Jag vill tacka för ännu ett intressant och lärorikt år som ordföranden i Naturskyddsföreningen Svedala.

Många har kommit till våra exkursioner och vi hoppas att ni har tyckt att det varit givande. Naturupplevelser stärker både kropp och själ vilket vi behöver för att klara av vårt allt för ofta så stressande samhälle.

Det finns många frågor som vi föreningen bör lyfta och arbeta med för att kunna rädda vår biologiska mångfald och möjligheten för kommande generationer att få uppleva allt det vackra i vår natur, men också för allt levandes överlevnad. Alla kemikalier som sprids i naturen på olika sätt, plast som vi har i mycket vi använder vilket bl.a. dödar fiskar, valar och annat levande i haven för att nämna några exempel. Genom att vi i föreningen lyfter dessa frågor och medvetandegör de som vi möter i föreningen kan vi göra skillnad. Alla måste vi hjälpas åt att genom att göra aktiva val och insatser själva och undvika gifter, minska användningen av sådant som skadar naturen.  Jag hoppas att vi under kommande år ska nå fram till ännu fler och att vi alla tar ett krafttag i dessa frågor.

Genom ett samarbete med närliggande kommuners kretsar planerar vi också att försöka hitta nya medlemmar. Vi hoppas kunna utveckla arbetet med Natursnokarna och locka fler till våra träffar. Barnen är ju vår framtid.

Jag vill välkomna fler medlemmar att delta i vårt arbeta och hjälpa till att sprida den glädje och det välmående som det faktiskt innebär att träffas ute i naturen och arbeta för en hållbar framtid.

Anette Barr