Gärdslöv Byalags Kolmila den 11 maj 2018

Fredagen den 11 maj, var vi 5 st som besökte Gärdslövs Byalags Kolmila. Varje år sedan 1994 har byalaget utbildat intresserade medlemmar som därmed fått kolarbevis. En viktig kunskap och erfarenhet som är ett måste för att få ansvara för ett 4 timmars-pass vid milan. Erfarna kolare vaktar mila dygnet runt, tillsammans med några medhjälpare i 4 dygn, Det gäller att milan är tät, så att den inte blir för varm. Då måste den svalkas med vatten och ev. täckas med mer jord.

I år tändes milan på onsdagen 9 maj. På torsdagen var det gudstjänst vid milan, vilken även innefattar dop av milan. Varje år ett nytt kvinnonamn, i bokstavsordning har det blivit. Lördagen 12 var det dags att avsluta årets mila. Då stryper man tillförseln av luft så att elden dör ut, dock måste man ha viss tillsyn av milan under ytterligare några dygn. Först några veckor senare är milan så sval så att den kan rivas och man kan ta tillvara träkolen.

Var årets mila den sista? Då det krävas massor av ideellt arbete för att kunna enomföra detta arrangemang, är föreningen rädd för att detta var sista året. Många arbetstimmar går åt för att samla in ved, bygga milan, vakt i 4-timmars pass i minst 3 dygn, tillsyn under dygnen då milan svalnar, riva milan, ta tillvara kolen och återställa platsen. Vi får hålla tummarna för att fler kan tänka sig att bevara denna fina tradition. Längtar redan efter att få återse och uppleva milan igen, trots den rökiga upplevelsen.

Mariann Persson