Vilda blommornas dag 17 juni 2018

Vi var ett 20-tal personer som iklädda regnställ åkte till Hunnerödsmosse. Regnet var efterlängtat eftersom det varit en månadslång torrperiod med mycket solsken och hög värme. Det hade kommit ca 10 mm på natten, men regnet drog förbi när vi kom ut till mossen. Per Blomberg, som var initiativtagare till första röjningen, berättade hur det börjat. Det fanns sen tidigare en inventering. Området hade fått växa igen och blommorna hade blivit undanträngda. Den 31 januari 1988 drog ett gäng bestående av folk från Svedala Naturvårdsförening och från Friluftsfrämjandet ut till mossen för att påbörja röjningen. Natten innan hade det kommit en hel del snö, men trots det påbörjades arbetet. Verktyg lånades ut av kommunen. Sven Kristerson, som var med från början, berättade hur de sågat ner stora träd och buskar.  Allt eldades upp i flera stora brasor. Arbetet som fortsatt varje år i Naturskyddsförenings regi har visat sig vara framgångsrik. Idag blommade det fullt av lila orkidéer och kärrknipprot. Senare i sommar blommar Klockgentianan med vackert blå blommor.

Att det var 30 år sedan vi började röja området firades med kladdkaka, vispad grädde och jordgubbar marinerade i fläderblomssaft.