Årsberättelse 2014

Årsberättelse för verksamhetsåret 2014

Ordförande har ordet

Nu har det plötsligt gått två år sedan jag valdes till ordförande för Naturskyddsföreningen Svedala och nya spännande saker sker hela tiden när vi arbetar med naturfrågor i Svedala och med att locka nya både yngre och äldre personer till vår förening.

Mitt och Annica Nettrups Natursnoksarbete har varit uppskattat har utökats både med antal tillfällen och med ny medhjälpare. Richard Richardsson är ny ledare. Trots att vi haft lite otur med ösregn vid våra träffar har glädjande nog våra trogna deltagare dykt upp med glada miner letat kryp, spanat efter fåglar, gått på tipspromenader och mycket annat.

Knut Nilsson har under året lärt mig det underbara arbetet att ringmärka tornfalksungar. Vårt bidrag från Alvins fond till tornfalksprojektet har nu upphört men vi har i styrelsen beslutat att fortsätta sköta våra holkar och ringmärka framtidens tornfalkar. Detta vill jag fortsättningsvis hjälpa till så mycket jag kan.

Många av de medlemmar jag lärt känna under min tid i föreningen har stora kunskaper om Svedalas natur med vanliga men också unika arter samt vackra och viktiga områden i kommunen att bevaka. Deras kunskaper har inspirerat mig att lära mig mera och därför har jag under 2014 också försökt besöka de olika platser i kommunen där bland annat våra unika arter finns. Jag har numera fotograferat klockgentiana och alkonblåvinge vid Hunneröds mosse, naverlönnen vid Silverborg nära Södra Lindholmen och jag har varit i Bara där jag fotograferat bantisteln.

I början av september höll jag återigen i de naturpedagogiska aktiviteterna tillsammans med Annica Nettrup vid Falsterbo Bird Show. Då fick vi i år stor hjälp av ytterligare tre av Naturskyddsföreningen Svedalas medlemmar, Marianne Nilsson, Tommy Nilsson och Knut Nilsson vilket vi är jättetacksamma för.

Under året som gått har vi också arbetat på med att förbättra hemsidan och vår Facebooksida och vi märker att fler och fler ser våra inlägg vilket är jättekul.

Med förhoppning om att årets arbete med en del nytt och mycket fortsättning av det vi arbetat ett tag med ska locka nya medlemmar vill jag tacka för ännu ett spännande år med Naturskyddsföreningen i Svedala.

Anette

Vem gjorde vad 2014

Ordförande: Anette Barr.

Vice ordförande, kassör, PR- och pressansvarig: Knut Nilsson.

Föreningssekreterare och medlemsansvarig: Annica Nettrup.

Protokollsekreterare och programansvarig: Marianne Nilsson.

Ledamöter: Åke Thörnblad och Henrik Åkesson.

Suppleant: Elsie Svensson.

Vi har 2 vakanser, 1 ordinarie och 1 suppleant.

Webbansvarig

Jonathan Barr

Revisorer

Christer Carlsson och Sven Kristerson.

Suppleant: Klaus Gustavsson

Ulla Andersson och Tommy Nilsson

Ekonomi och revisionsberättelse

Balansräkning
Tillgångar: 2014-12-31 2013-12-31
Kassa 538,00 234,00
Bankgiro/Företagskonto 8 614,31 4 240,45
Placeringskonto 94 010,80 104 638,10
103 163,11 109 112,55
Skulder och eget kapital:
Eget kapital 109 112,55 103 787,92
Svedala 15.01.01
Knut Nilsson
Kassör

Verksamhetsberättelse för år 2014.

Av Annica Nettrup och Anette Barr

Årets första arrangemang var vintervandring den 12:e vid Bökeberg. 8 personer dök upp och var med och promenerade i Holmejaskogen. Promenaden avslutades med att föreningen bjöd på korvgrillning.

Söndagen den 16:e var det dags för föreningens populära örnsafari. Vädret var ganska blåsigt men ändå vackert, ungefär 5 plusgrader. 15 personer var med på rundan som gick via Bisbjär vid Börringesjön till Havgårdssjön och vidare till Näsbyhomssjön. Från utsikts-

plattformen på Bisbjär såg vi två havsörnar på långt håll. När vi gjorde ett stopp öster om Havgårdsjön sågs åter två havsörnar, nu på nära håll. En 4-5 år gammal och en något yngre. Vid Näsbyholssjön hade vi åter en havsörn i kikaren. Andra fåglar som observerades var ormvråk, fjällvråk, glada, större hackspett, trädkrypare, gravand, knipa, vigg, gulsparv, grönfink m.fl. Några vårfåglar noterades också, nämligen sånglärka, stare och tofsvipa.

Onsdagskvällen den 27:e besökte föreningen Statarmuseet i Torup. 15 medlemmar var med på denna aktivitet. Efter att ha ätit en enkel måltid bestående av morotssoppa med apelsinsmak, knäckebröd med pålägg, samt kaffe med kaka, fick vi höra berättat om museet och hur statarlivet kunde te sig. Guiden Barbro Franke berättade på ett mycket trevligt och engagerat sätt. Tillfälle gavs också att gå omkring i museet och se hur man bodde och levde på 40-talet.

Söndagen den 2:e  var det dags för årets första Natursnoksträff. Denna förmiddag började tyvärr regnet ösa ner runt niotiden och en del av de som hade tänkt sig att följa med, stannade tyvärr hemma. Tre tappra barn med sina mor- och farföräldrar dök dock upp. Tillsammans hade vi följe med bilarna till Holmeja. Vi parkerade och gav oss i väg längs stigen till skogstjärnen. Med oss på denna promenad följde en fotograf och en reporter från tidningen Sydsvenskan som vädret till trots ville göra ett reportage. Väl framme vid skogstjärnen var det håvarna som lockade mest. De barn som hade varit med förra gången visste direkt vad de skulle göra. Håvarna kom i vattnet och den första omgången bottengegga lades i en burk. Fångsten studerades och efter några omgångar gegga kunde vi studera en dykarbagge och en trollsländelarv. I bakgrunden kunde vi höra en spillkråka, allt medans regnet skvalade ner.

Med blöta kläder och kalla fingrar var det passande att värma lite varm choklad på vårt medtagna stormkök. De som inte ville ha kunde fika på sin egna medtagna fikakorg. Under tiden spelade vi fågelbingo. Efter en spännande omgång utsågs alla barnen till dagens vinnare och fick vars en lupp i pris. Våra saker packades sedan ihop och vi började vandringen tillbaka till bilarna. En mysig och lärorik förmiddag var till ände trots att solen lös med sin frånvaro.

Årsmötet ägde rum den 13:e och hölls i Erlandsdalsgården som vanligt. Ca 30 medlemmar deltog och föreningen bjöd på smörgåsar och fika. Ulf Kaunitz visade bilder från bl.a. Hunneröd.

Första besöket ute vi Hunnerödsmosse var den 3.e då 4 personer arbetade för att bränna gräset på två mindre områden. Den 14.e samlades gänget igen för att röja ett litet område som hade missats under förra hösten. Det blev även tid för lite räfsning.

Studiebesöket vi Barsebäcks före detta kärnkraftverk blev ett populärt resmål. 15 personer hade förbokat sig till utflykten den 10:e där vi blev guidade runt och fick information om hur det fungerade när det hade varit i drift. Efteråt blev vi bjudna på fika.

Måndagen den 14:e startade vårens kvällsturer för fågelintresserade. Sex personer tog sig i det blåsiga och kyliga vädret till Börringe mad vid Grönalund. En ganska nyanlagd våtmark där många vadare håller till eller mellanlandar. Sammanlagt 36 arter sågs eller hördes. Höjdpunkten var när en havsörn svävade fram och fick de flesta fåglarna att ta till vingarna.

Fågelgruppens andra kvällsutflykt gick den 22:e till Arriesjön. Vädret var vackert dock lite blåsigt. 16 personer var med, varav flera var med för första gången. I sjön finns en av Skånes största skrattmåskolonier. Andra fåglar som sågs var skägg- och gråhakedopping, brunand, rödstjärt, rödhake, brun kärrhök, ladusvala m.fl.

Den 5:e Var det 11 personer som deltog vid vår fågelkväll som denna gång gick till Havgårdssjön och Börringe mad. Vi tog oss först ut till Havgårdssjöns västra sida, det lite få fåglar att titta på där, så vi drog vidare till Börringe mad som har blivit ett lugnt och säkert ställe. Fåglar vi såg denna kväll var skägg- och gråhakedopping, skedand, rödbena, kricka, häger, fisktärna, skrattmås m.fl.

Vårens sista fågelkväll gick den 12:e till den uppdämda dammen i Segeå. Vi parkerade vid Skabersjö Gods silos och vandrade dit. 7 personer trotsade det ostadiga vädret och en regnskur gjorde att kvällens fågelskådning blev något kortare än vanligt. Vi såg eller hörde: Näktergal, gök, svarthätta, hämpling, tornseglare, ladu- och hussvala, fisktärna m.fl.

Den 15:e var vi 11 st. som gjorde ett mycket intressant studiebesök på Soldattorpets mejeri i Hyby. Maria berättade hur hon de senaste fem åren byggt upp sitt företag. Hon har under våren köpt in ett större kar för ystning, så verksamheten växer. Vi provsmakade 5 olika ostsorter. Kvällen avslutades med kvällsfika i trädgården. Solen sken och fåglarna kvittrade medan vi åt Soldattorpets ostkaka med hallonsylt och grädde samt drack kaffe därtill.

Söndagens 1:e bjöd vi in till segling på Kävlingeån. 17 deltagare hade samlats och vi kastade loss från Furulund och åkte i behaglig fart ett stycke uppströms. Medan vi åt vår medhavda matsäck såg vi landskapet passera med betande kor och badande ungdomar. Vädret var nämligen lugnt och soligt och temperaturen i vattnet cirka 19 grader. Efter en dryg halvtimmes åktur gick färden samma väg tillbaka. Hela flottfärden tog knappa en och en halv timma.

Tornfalksringmärkningen började i Björneborg den 2:e och avslutades på Nyvång den 30:e Årets vinter- och vårväder har varit gynnsamt för fåglarna och troligen har det varit ett år bra sorkår.

Vi har haft 22 lyckade häckningar i våra 30 holkar, vilket har resulterat i 102 ringmärkta ungar. På Nyvång satte vi upp en ny holk i våras som falkarna direkt hitta och tre ungar blev ringmärkta.

Projektet startade 1994 och totalt har 1898 ringmärkts.

Vid Nationaldagsfirandet den 6:e var föreningen med i tåget. Det blev en liten vandring genom byn och avslutades med en gemensam fika för de som deltog.

Den 14:e  fick vi som ville under vår träff med Natursnokarna, alltså vackert väder. Vi samlades som vanligt vid Sporthallens parkering klockan 10.00 för vidare färd mot Holmeja.  Tillsammans promenerade vi ner mot vår vanliga plats. Under vägen dit studerades fåglar, dygnbaggar och myrstackar.  Håvarna börjades använda direkt för att fiska upp smådjur ur vattnet. Dessa studerades med intensiva barnögon. Även våra insektshåvar fick arbeta denna förmiddag, när vi kämpade för att fånga in några kringflygande trollsländor. Efter en stund kunde fyrfläckad trollslända studeras på nära håll och även hållas i händerna av de som vågade och ville.  När barn och vuxna kände sig nöjda med håvandet var det tid för tipsrunda. Här fanns det 12 frågor, alla med koppling till fåglar och natur. Efter tipsrunda togs matsäckarna fram och vi samlades kring ett av fikaborden. Frågorna och svaren från tipsrundan gicks igenom om vi lärde oss tillsammans nya saker om naturen. Efter fikan fanns möjlighet till mer håvande och runt 12-tiden var vår träff över för denna gång.

Den 15:e var det ”Vilda blommornas dag” och i strålande solsken letade vi runt på Hunneröds mosse efter blommor och örter. Åtta personer hjälptes åt att bestämma vilka arter det var. Ett stort antal orkidér blommade såsom ängsnycklar, jungfru Maria nycklar och nattviol. Dock lyckades vi inte hitta något myggblomster trots idogt letande. Andra blommor som blommade var blodrot, ormbär, granspira, vattenklöver, sileshår och många andra. Klockgentianians gröna blad syntes här och där men ännu inga blommor.

Under juli månad låg våra aktiviteter på stiltje.

Den 18:e drog höstens första fågelkväll igång. Vi besökte Börringe mad, som blivit lite av ett favoritställe. Vädret var ganska kyligt och trots mörka moln föll inget regn. Fåglar som

observerades: gluttsnäppa, smådopping, gråhakedopping, gräsand, häger, snatterand, brun kärrhök, sparvhök, havsörn, börringevråk, vigg, sothöna, tofsvipa, sädesärla, korp, ladusvala och hussvala.

Höstens andra fågelkväll gick den 25:e till Arriesjön i vackert väder. 11 personer deltog denna kväll och fåglar som sågs var bivråk, ormvråk, fiskgjuse, brun kärrhök, duvhök, häger, vitkindad gås, skäggdopping, tornseglare, hussvala, ladusvala, gräsand, sothöna m. fl.

Den 17:e var det insekternas dag och vi hade planerat för en trollsländeexkursion. Vädret ville dock annorlunda och p.g.a. regnet som föll, blev exkursionen tyvärr inställd. De få som dök upp gick ändå en runda runt Björkesåkrasjön.

Den sista fågelkvällen gick den 1:e  till Torreberga dammar. 11 personer var med. Vädret var soligt och lugnt och fåglar som observerades denna kväll var brun kärrhök, sparvhök, häger, skedand, gräsand, sothöna m.fl.

Vårt populära arrangemang ”Kronhjortsbröl”, samlade den 11:e, 10 personer. Det var en vacker sensommarkväll och vi promenerade fram till en punkt där vi kunde se kronhjortar gå över stigen för att komma ut på ett öppet fält. Jo, visst kom de. Någon räknade till strax över 50 djur, medan någon annan kom upp i 80 st. Det visar vilken svårighet det är att räkna djur som rör sig på håll. Det brölades då och då. I skymningen satte vi oss för att fika intill en gammal lada. Där såg vi inga djur, men hörde brölande. Mäktigt! När solen gått ner, dimslöjorna lagt sig, månen stigit upp och en fantastisk stjärnhimmel framträtt återvände vi till våra bilar och åkte hem mycket nöjda.

Den 28:e var det tio personer som slöt upp till söndagens programpunkt ”Fågelskådning vid Vellinge ängar”. Det blev en skön promenad i mestadels soligt väder. Vi började med föreningens krysslista som vid 100 kryss kommer att innebära tårta. Alla fågelarter som ses vid våra exkursioner kommer att räknas från denna dag. 36 arter blev det denna gång så vi är på god väg. Vi såg havsörn, ljungpipare, hundratals vitkindade gäss, mängder med ängspiplärkor, någon buskskvätta, några stenskvättor, enkelbeckasiner osv. osv. Som avslutning fick vi minst hundra steglitser som fint åt av tistlarna tills de blev bortskrämda av en sparvhök. Gert Grape som bor vid Vellinge ängar guidade oss och berättade om området nyligen blivit naturreservat och annat intressant både om fåglarna, de grönfläckiga paddorna som brukar finnas där och mycket annat.

Röjning har skett kontinuerligt under september och in i oktober vid Hunneröds mosse. Tre till sju personer har varit engagerade vid de tillfällena, för att slå med lie, röja med bensinröjare, räfsa och forsla bort material.

Ansvarig för slåtter, röjning och räfsning har varit Knut Nilsson och Klaus Gustafsson.

I genomsnitt har fem personer deltagit vilket innebär c:a 170 arbetstimmar.

På Kenneth Petterssons initiativ ordnades studiebesök hos Sydvatten på deras anläggning i Vomb den 16:e. Vi var en liten grupp som fick intressant information om vad som händer med vårt vatten från Vombsjön tills vi har det i våra kranar. Huvudsak får Svedala kommun sitt vatten från Vomb, men kan ibland vara uppblandat med lite Bolmenvatten.

Efter besöket körde vi till fågeltornet vid Vomb för att få lite skydd när vi fikade. Vi stod under tak men det hjälpte föga, det regnade horisontellt i den kraftiga blåsten. Det gällde att hålla i muggar och tilltugg trots det blåste diverse saker ifrån oss.

Den 19:e träffades Natursnokarna igen. Denna gång gick turen till Torup. Regnet föll oavbrutet och i full regnmundering gick 18 barn och vuxna ”Hitta vilse slingan” tillsammans och samtalade om hur man gör om man går vilse i skogen. Efter det blev det lek vid naturhinderbanan och fika därtill. De som ville kunde klippa egna fröautomater ur gamla mjölkkartonger och även smaka varm choklad som vi värmde på stormköken. Någon familj trotsade regnet och grillade korv på sin medhavda gasolgrill.

Lördagen den 4:e blev det en intressant fågelguidning vid Falsterbo fyr med P-G Bentz som berättade om de överflygande och flyttande fåglarna som passerade över oss. 12 personer anslöt och guiden visade även några nyligen ringmärkta fåglar. En raritet hade vi också turen att få se. En videsångare hade fastnat i ringmärkningsnätet och de som var med fick kryssa den.

Fredagen den 21:e hade vi vår årliga höstfest. Vi slog nytt rekord då vi var 35 deltagare. Festen ägde rum på Vismarlövs Café, precis som förra året. Till entré fick vi tunnbrödsklämma med rökt oxkött och pepparrot. Vegetariskt alternativ var fyllning med ost, sallad och paprika. Huvudrätten bestod av lax i olika former- varmrökt, kallrökt och inkokt. Till det serverades kokt potatis, potatissallad och grönsaker bestående av bönor och kokta morötter. Måltiden avslutades med ostbricka och frukt. Till kaffet fick vi morotstårta. Både den hemtrevliga miljön och den goda maten uppskattades av gästerna!

Den 26:e, en fin och ljummen höstdag gjorde vi en eftermiddagspromenad i naturen väster om Arriesjön. Vi hade sådan tur att vi fick med oss två lokalguider. Det visade sig att Elsie vuxit upp alldeles i närheten och Kurt i Oxie. De kunde berätta om hur naturen såg ut på 40-talet. Redan i början av 1900-talet togs grus för att tillverka kalksandsten till husbygge. Senare hälften av 1900-talet bröt Skabersjö gods naturgrus där. Detta upphörde 1998. Grusgroparna fylldes då med vatten och Arriesjön bildades.

December

Under december månad låg våra aktiviteter på stiltje

Styrelsen vill också avslutningsvis framföra ett stort tack till alla dem, som på olika sätt hjälpt föreningen med program och verksamhet under det gångna året.