Örnsafari 15/2

Dagens örnsafari blev lyckad trots kall vind, grå himmel och tre kyliga plusgrader. Vi slog troligen rekord i antal deltager med hela 22 personer. Första stoppet blev Bisbjär där vi spanade mot Börringesjön åt ena hållet och Havgårdssjön åt andra. Det första vi såg var en kungsörn och strax efter en havsörn. Därefter blev det fjällvråk och flera röda glador. Ett tiotal gråhägrar flög nere vid Havgårdssjöns strand. Efter detta åkte vi till andra sidan Havgårdssjön där glador och ormvråkar var de rovfåglar vi såg medan vi  i sjön fick vi se vackra salskrakar tillsammans med storskrakar och gräsänder.
Sista stoppet gjorde vi vid Näsbyholmssjön där vi parkerade och promenerade till pumphuset efter att ha hittat lä i skogen för vår välbehövliga fika.Här fick vi in ytterligare en havsörn, duvhök, björktrastar, ormvråkar, bofinkar, domherrar, knipor och vigg till dagens artlista. Med detta var vi nöjda och begav oss hemåt.
Vi hade med Carolina, reporter från Skånska dagbladet bland deltagarna så håll utkik i morgondagens tidning om ni vill ännu veta mera om vår utflykt.
2 31 41 he
IMG_3461 12