Fågelintresset frodas bland ungdomar i Klågerup!

Nedan kan ni läsa baren i klass 5 B på klågerupskolans dokumentation om sitt fågeltema:

Vårt fågelprojekt

Klass 5B på Klågerupskolan.

Första gången vi påbörjade vårt projekt om fåglar var på en lektion där vår lärare Ingrid kom in och läste fakta om en blåmes. Hon nämnde inte vilken fågel det var hon läste om. När hon hade läst klart så frågade hon oss vilken fågel hon hade läst om. Många räckte upp handen och gissade. Efter bara några få försök så gissade någon rätt.Sedan gjorde Ingrid samma sak med ungefär tre olika fåglar innan vi verkligen på allvar började jobba med fåglar.

Sedan valde vi vars en fågel att läsa om. Vi läste i olika böcker och faktablad som vi fick av Ingrid. Sedan sammanfattade vi allt i en presentation. Alla redovisade för klassen om sin fågel. Så vi lärde oss inte bara om den fågeln vi skrev om utan om alla andra fåglar som de andra i klassen skrev om. Detta fortsatte vi med under en lång tid.

Vissa lektioner tog vi in uppstoppade fåglar som t.ex. Blåmes, Domherre, Rödhake, större hackspett, Sparvhök och Kattuggla. Vi fick lära oss att  känna igen fåglar genom att titta på de uppstoppade fåglarna.

Vi lyssnade på olika läten från fågelboken, en bok med läten och lite fakta i. Sen när vi hade gjort det ett tag hade vi prov på det. Vi hade inte alla fågelläten som finns men vi hade runt 10. Sedan fick vi lära oss vad fåglarnas olika delar heter.

Därefter ritade vi av olika näbbar och fötter och skrev lite om dem. Vi fick lära oss att se vad för mat fågeln åt genom att kolla på näbbarna. Vi pratade också om ägg. Ingrid har ett tomt strutsägg. Det är väldigt stort. Vi fick känna försiktigt på det. Vi har också lärt oss om fåglarnas uppbyggnad.

Vi har även använt oss av olika tidningsartiklar för att lära oss mer om fåglar.

Vi fick lära oss om olika holkar.

Vi pratade sedan en del om flytt- och stannfåglar. Och att det faktiskt är väldigt många fåglar som inte överlever den långa resan. Vi fick också lära oss om vart de flyttade och hur långt. Och även varför de flyttade och varför de kommer tillbaka.

Sen fick vi lära oss om vad som hände efter att en fågel dör. Alltså fågelns livscykel. Vi klippte ut och skrev fakta till varje bild i livscykeln.

Vi pratade också om några fågelord som var Ruva, Ryttla, Stannfågel, Flyttfågel, Fågelstation, Häckning, Koloni, Kull, Revir och Ringmärkning.

Vi fick lära oss vad man ska göra om man hittar en död fågel som är ringmärkt.

Därefter åkte vi till Falsterbo fågelstation och fick lära oss en massa nytt om fåglar av en guide. Hon visade oss hur man ringmärker en fågel och vi fick även titta på några fåglar som de hade fångat in för ringmärkning den dagen. Vi hade med oss egna kikare som vi använde till att titta på olika fåglar som flög förbi. Vi gick runt i falsterbo och kollade på fåglar och vi såg t.ex en tornfalk och några svanar. Det var en jättetrevlig upplevelse. Vi fick till och med se en havsörn. Dagen efter fick vi skriva vars en text om vad vi hade gjort under resan.

Senare på hösten, när det började bli kallt så gjorde vi fröautomater av antingen plastflaskor §eller mjölkkartonger. Sedan fyllde vi dem med frön som Ingrid hade tagit med till klassen och hängde ut dem i våra trädgårdar. Automaterna var jättebra. Vi fick många fåglar i trädgården.

Vi fick i läxa i att kolla på vinterfåglar i vår trädgård. Då skulle vi försöka se så många olika fågelarter som möjligt. Sen skulle vi också studera minst en fågel i veckan. Vi skulle titta på fågeln i ca 10-15 min. Vi skulle se hur den såg ut, hur den betedde sig och vad den åt. I slutet av veckan så gick vi igenom vad vi hade sett för fåglar under veckan.

Vissa lektioner får några i taget gå ut med kikare och kolla på olika fåglar på skolgården. Man kan vara ute ungefär 15 min. När vi ser en fågel tar vi upp kikaren och kollar noggrant  på fågeln så vi ser vad det är för fågel och hur den rör sig, så att vi sen kan berätta det för klassen. Vi lär oss även väldigt mycket av att kolla på fåglar.

Ibland när vi har sett någon fågel på väg till skolan eller under helgen, som vi inte vet vilken fågel det är, så kollar vi tillsammans upp vilken fågel det var vi såg. Om inte alla vet hur den ser ut, så tar Ingrid upp den på whiteboarden så att alla får se den.

En av eleverna ser ofta kungsörn och fiskgjuse på väg till skolan eftersom han bor nära en skog.

Via det här temat har vi lärt oss jättemycket om fåglar och hur de ser ut, hur de rör sig, hur de låter och en massa annat. Nu ska vi försöka se många flyttfåglar som kommer tillbaka på väg till skolan. Sen ska vi redovisa det genom att skriva upp dem på tavlan.

När vi kom till 5:an så visste vi inte alls så mycket om fåglar som vi gör nu. Vi har lärt oss jättemycket och har blivit mycket mer intresserade av fåglar.

Det är så härligt att höra hur fåglarna sjunger så glatt nu på våren. Man blir helt lycklig och känner verkligen att våren är här.

Av: Klass 5:B

Klasslärare Ingrid Persson

Se också: http://svedala.lokaltidningen.se/ny-kunskap-foder-fagelintresset–/20170405/artikler/704089932/1370